Visszatérés

Közel félévnyi csend után itt az idő, hogy - az új hajó fedélzetén, köszi, G! - új bejegyzést írjak. Nem töltöttem tétlenül az elmúlt hónapokat, festegettem, olvastam, sok rumot megkóstoltam, ráadásul a hajós játék kérdése rövid úton megoldódott - de arról egy másik alkalommal.

Mivel ebbe a kategóriába, vagyis a Só és Füst (ami a készülő asztali figurás játékom - elég fellengzős?) témájával foglalkozó menübe még nem töltöttem fel semmit, ez lesz a legjobb alkalom.

Korábban már említettem, hogy a wargame-terepasztal-figurafestés és én valami Makó-Jeruzsálem távolságban voltak. De végül engem is elragadott az őrület és azóta alig várom a ritka alkalmakat, amikor újra ecsetet ragadhatok. Most szeretnék arról írni, milyennek képzelem el a Só és Füstöt.

Tehát a témát eldöntöttem, legyen kalózos. Aztán a könyvek (bizony, ilyen boomer dolgokból még lehet újat tanulni) és nyilván az internet ráébresztett, hogy egyrészt a kalózok nem pont azok voltak, akiket kiskoromban eljátszottam/legóztam/Stevenson megírt/a filmekben látni. Vagyis részben igen, de mégis inkább feleannyira sem azok, úgy, hogy közben mégis ezerszer többek. (Az eddig lelkes olvasóim jövőbeni épelméjűségek érdekében most gyorsan elfelejtik ezt az egész oldalt és a biztonság kedvéért törlik a böngészési előzményeket.) Szóval nem elég, hogy kalózok csépelik egymást, meg fosztogatnak. Ha csak egy kicsit is valós elemekre helyezem a játékot, kellenek "jók" - tehát akik legyőzik (értsd: lelövik, lekaszabolják, felkötik) ezeket a haramiákat. Tehát kell valami rend a káoszban, ez legyen a kor nagyhatalmainak hadereje. Vagyis a Brit Birodalom, Franciaország, Spanyolország és Hollandia. De várjunk! Ez egy játék lesz, mégpedig az enyém. Mi lenne, ha kicsit megkavarnánk a történelmet? Lennének olyan szereplők akik nem (így) működtek, Földünk egy olyan pontján, ami sosem létezett, ráadásul a korok kicsit összemosódnának. Kellőképpen zavaros? Marhaság? Nem baj, nekem tetszik! (A hobbi lényege valahol itt fogható meg igazán).

Ok, eleget szövegelt ez az ember, de mit akar mondani? Jöjjön a lényeg:

Mi a Só és Füst?

A Só és Füst az én asztali, figurás harci játékom, az egyszerűség kedvéért nevezzük wargamenek. 2022-2023-ban találtam ki a címet, akkor kezdtem el gondolkodni rajta és fejben fejleszteni.


Melyik korszakban játszódik?

Ez sokat változott az évek során, de minden esetben a legkorábbi évszám 1650, a legutolsó pedig 1815. Tehát a Golden Age of Piracy (a kalózkodás aranykora) kezdete és a waterloo-i csata között eltelt 165 év. Sok tekintetben jelentős fejlődés történt ennyi idő alatt, ugyanakkor, ha megnézzük, mekkora a különbség 1860 és 2025 fejlettsége között, akkor talán annyira mégsem. Akkoriban mi más változott volna a legtöbbet mint a hadászat? Jelenleg úgy képzelem el, hogy a játék az 1700-as évek eleje és vége között játszódik (máris csak 100 év, huh), abban az időszakban, amikor a háromszögletű kalapok (tricorn/tricorne) voltak divatban. Miért fontos ez? Mert nekem tetszenek a tricornok!

Hol játszódik?

A Karib-tengeren (kalózok? Akkor nekem csak ez jöhet szóba!), azon belül is egy általam kitalált szigetcsoporton.

Milyen nemzetek/népek/frakciók/csoportosulások állnak egymással szemben vagy lesznek szövetségesek?

Kezdjük a végével. Ahogy az lenni szokott, a szövetségek az aktuális érdekeknek megfelelően köttetnek vagy bomlanak fel. A Só és Füstben sem lesz ez másként. A történelmet pedig a kalózok, telepesek, kereskedők és katonák írják majd. Mögöttük pedig olyan hatalmak állnak, mint a britek, franciák vagy akár olyanok is, akikre nem gondolnánk. Legyen meglepetés!

Mi a célom mindezzel?

Szükségem van (illetve volt és lesz is) egy olyan elfoglaltságra, ami kellőképpen kikapcsol, tudok vele kapcsolatban kutatni (ez nekem különösen is fontos) és amikor végre szabadidőhöz jutok, mindig "kéznél van". Nem utolsó sorban a szabadidőmet korábban nem kikapcsolódásra fordítottam, hanem általában akkor pótoltam be, amit egyébként nem sikerült megcsinálnom. Ennek meg is lett a böjtje, de tanultam a hibáimból, így a wargame egy kellemes szabadidős tevékenység. A Só és Füst egy olyan szabályrendszer lesz, ami nem túlságosan bonyolult (hogy a játék inkább ténylegesen játék és ne a valóság asztali mása legyen), alacsony költségvetéssel is játszható (elkezdeni már kis számú figurával és néhány tereptárggyal lehessen - ismerve a terveimet ennél a pontnál már elbuktam, de kezdéshez így sem kell majd hitelt felvennie senkinek) és amit szeretnék közkincssé tenni (creative commons újtán, ebben - is - majd G segítségét kérem).

Röviden ennyi, szabadjára engedem a fantáziámat és majd kialakul.

Reményeim szerint az új felület motivál annyira, hogy mindhárom menüpontba gyakrabban írjak...